Kasvavan ilmaliikenteen tulevaisuus on varmistettava

Ilmaliikenteen kasvu on Suomelle tärkeää.  Valtion tulisi tukea ilmaliikenteen kehittymistä Suomessa,koska kasvava toimiala tuottaa verotuloja jo 2.5 miljardia euroa vuodessa. Malmin lentokentän sulkeminen ja lentokoulutuksen lopettaminen pääkaupunkiseudulta, ei tue ilmaliikenteen kehittymistä vaan päinvastoin. Finnairin kasvava liiketoiminta tuottaa Suomelle paljon vientituloja ja samalla koko tuoimiala kasvaa ja kehittyy. Kansallinen lentoyhtiömme pyrkii kaksinkertaistamaan Helsinki-Vantaan kautta kulkevan Aasian liikenteen vuoteen 2020 mennessä. Koko toimialan tuottamat verotulot saattavat kasvaa mahdollisesti jopa 5 miljardiin euroón ja siten noin 10 % valtion budjetista nykytasollaminne lähes kaikki ilmailun toiminnot ovat keskittyneet. Lennonjohtopalveluita antavalla Malmin on tässä yhtälössä tärkeä rooli, sillä siellä koulutetaan noin puolet Suomen ammattilentäjistä. Jos Malmin lentokentän toimintaa ei jatketa, loppuu lentäjäkoulutus pääkaupunkiseudulta, minne lähes kaikki ilmailun organisaatiot, nykyiset ja  ammattilaiset ovat keskittyneet. Hallituksen ymmärtämätön päätös vetäytyä toimintoineen (Rajavartioston vartiolentue, lentokenttäoperaattori Finnavian ja Patria Pilot Training) Malmilta iskee toimialaan tilanteessa, jossa toimiala on kaksinkertaistumassa ja samalla merkittävä osa lentäjistä jää eläkkeelle seuraavan viiden vuoden aikana ja sen jälkeen. Lentokoulutukseen tulisikin tässä tilanteessa satsata eikä päinvastoin. Koko kysymys on aivan liian suuri, että tästä voisivat päättää pelkästään Helsigin kunnanvaltuuston edustajat. Niinpä argumentti, että tämä on nyt vain Helsingin asia ei ole kelvollinen. Asiassa on otettava huomioon koko Suomen etu, joten kysymys on myös hallitukselle ja valtiojohdolle kuuluvasta päätöksestä.

 

Lue lisää