OH-MAF -lentokonenäyttely siirtyi Mänttään

Näyttely on tällä hetkellä esillä Mäntän seudun koulutuskeskuksessa autoasentajalinjan autohallissa A4. Käynti osoitteen Virkamiehenkatu 14 puolelta. Järjestettyjen opastusten ajankohdat voi tarkistaa lentokoneopastusten kalenterista ja saapumisohjeet kartasta ja reittiohjeista näyttelypaikalle.

MAF:n operaatioissa 10 eri Afrikan valtiossa palvellut Cessna 206-lentokone on esillä MAF Suomen lentokonenäyttelyssä ja kiertää ympäri Suomea. Palveltuaan MAF:n operaatioissa 20 vuotta tämä vuonna 1966 valmistunut lentokone tuli Suomeen koulutuskäyttöön 1986. Rekisteritunnukseksi tuli OH-MAF ja se palveli peruskorjauksen jälkeen vielä 20 vuotta Suomessa koulutuskäytössä. Tämä museolentokone kiertää suurimmilla paikkakunnilla ja asetetaan esille paikkoihin, missä mahdollisimman moni voi tutustua siihen ja sen mukana nykyisin tehtävään avustuslentotoimintaan. MAF Suomen eli Suomen Lähetyslentäjen työ alkoi virallisesti 8.12.1976.  Näyttely siirtyy Mänttään Lempäälän ideaparkista.

OH-MAF:n sivuperäsimeen oli tallennettuna maat, joissa kone palveli 20 vuoden ajan.
OH-MAF Suomen Ilmailumuseon Peltienkeli-näyttelyssä syksyllä 2006

Peltienkeli

Vuonna 1966 valmistui Cessna-lentokonetehtaalta Wichitassa Kansasissa Cessna 206 ylätaso. Lentokone oli yksi 1578 vastaavanlaisesta konetyypistä: kuusipaikkainen, yksimoottorinen työjuhta, joka on suunniteltu toimimaan erityisesti lyhyiltä ja vaatimattomilta kentiltä. Tunnuksella N4939F - radiokutsu 39 Foxtrot - rekisteröity Cessna tulikin tekemään päivätyönsä poikkeuksellisen vaativissa olosuhteissa. Kone liitettiin kansainvälisen lähetyslentojärjestön Mission Aviation Fellowshipin (MAF) laivastoon.

20 vuotta Afrikan kymmenessä eri maassa

Heti valmistuttuaan 39 Foxtrot sai muutamia tulevan tehtävänsä edellyttämiä varusteita: sen runkoon kiinnitettiin ylimääräinen tavarasäiliö ja radiovarustukseen liitettiin pitkän matkan yhteydet mahdollistava HF-radio. Näin varustettuna 39 Foxtrot astui palvelukseen MAF:in Nairobin tukikohtaan Keniassa 11. päivänä tammikuuta 1967.

Heti seuraavana päivänä kone suoritti kuusi lentotehtävää ja sama tahti jatkui seuraavat 20 vuotta. Huoltoja tai huonoja säitä lukuunottamatta tuskin päivääkään jäi väliin ilman lentämistä. Olosuhteet matkantekemiselle olivat usein vaativia: alkeellisia lentopaikkoja, vaatimattomat radioyhteydet sekä nopeasti muuttuva ilmasto. 39 Foxtrot teki kuitenkin uskollisesti työtä ja operoi Keniassa, Somaliassa, Tsadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa sekä Nigeriassa - yhteensä kymmenessä Afrikan maassa.

Pitkän palveluksen jälkeen Suomeen

Kahdenkymmenen Afrikassa vietetyn vuoden aikana Cessna lensi 7863 tuntia, taittoi matkaa 1,8 miljoonaa kilometriä, kulutti loppuun kuusi moottoria sekä seitsemäntoista rengassarjaa. Matkoillaan se käytti 393.197 litraa bensiiniä sekä 2237 litraa öljyä. Koneen kuljettaman rahdin kokonaismäärä oli varovaisesti arvioiden noin 4 miljoonaa kiloa.

Rahtikuljetukset koostuivat nälkäalueiden hätäavusta, kiireisistä lääketoimituksista, postin, henkilökohtaisten tavaroiden, lääkäreiden ja lähetystyöntekijöiden kuljetuksista kaukaisiin kohteisiinsa sekä ambulanssilennoista. Kerrotaampa koneella joskus kuljetetun sikojakin! Viimeinen suuri palvelutehtävä oli Tsadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985.

Kahdenkymmenen raskaan Afrikassa vietetyn vuoden aikana 39 Foxtrot sai muutamia pienempiä kolhuja, muttei joutunut kertaakaan vakavaan onnettomuuteen. Koneen tarina ei kuitenkaan päättynyt tähän. Aktiivipalveluksesta vapautettuna se lensi 1986 Afrikasta takaisin Englantiin, josta MAF lahjoitti koneen Suomeen lähetyslentäjien koulutuskäyttöön. 39-Foxtrot sai Suomessa lahjoittajansa nimeä kantavan uuden tunnuksen OH-MAF ja sen käyttäjäksi tuli lähetyslentäjien koulutusta tuolloin järjestänyt Gospel Flight ry.

OH-MAF:n tarina jatkuu

Suomeen saavuttuaan OH-MAF ei ole suinkaan jäänyt viettämään vain eläkevuosiaan. Kone kävi läpi huolto-ohjelman ja se katsastettiin ansiolentokäyttöön sekä mittarilentokelpoiseksi. Parinkymmenen vuoden ajan OH-MAF nähtiin vierailemassa erilaisissa lähetys- ja ilmailutapahtumissa, jossa se on lennättänyt yleisöä ja kerännyt varoja lähetyslentotyön hyväksi. Koneella on merkittävä osa suomalaisista lähestyslentäjistä saanut niin mittari(IFR) - kuin lyhyiden ratojen koulutustakin.

Vuodet jättivät kuitenkin vääjäämättä jälkensä uskolliseen palvelijaan. Koneen moottorin käyttötunnit lähestyivät loppuaan ja ulkoasuunkin Afrikan kuuma aurinko oli jättänyt jälkensä. Kesällä 2006 OH-MAF kärsi Tukholman Brommassa lievän laskuvaurion. Kaikista näistä syistä MAF Suomen hallitus päätti poistaa koneen aktiivikäytöstä, jonka jälkeeen kone lahjoitetiin Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin. Syksyn 2006 OH-MAF oli esillä erityisnäyttelyssä "Peltienkeli", jossa koneen historian lisäksi kerrottiin laajemminkin lähestyslentäjien työstä. Seuraavan vuosikymmenen aikana kone pääsi Ilmailumuseon tilan ahtaudun vuoksi esille vain kahdesti ja silloinkin museon ulkopuolella. OH-MAF oli esillä Helsingin keskustassa ensin jäähallin edustalla heinäkuussa 2010 ja Senaatintorilla vappuna 2014. Nyt "Peltienkeli" on palannut aktiiviseen palvelukseen ja on lähetyslentäjien 40-vuotisjuhlien myötä ollut esittelykiertueella vuoden 2016 alusta alkaen ympäri Suomea tehden tunnetuksi ilmailua, sen historiaa ja lentokoneilla kehitysmaissa tehtävää avustuslentotyötä. Tästä johtuen Suomen Ilmailumuseo päätti lahjoittaa Peltienkelin takaisin MAF Suomelle, joka otti lahjoituksen kiitollisena vastaan. OH-MAF tekee jälleen hyvää työtä.

OH-MAF 28.11. Mäntän seudun koulutuskeskuksella

Lentokone-opastukset Mäntän seudun koulutuskeskuksella

OH-MAF on tällä hetkellä esillä Mäntän seudun koulutuskeskuksella autoasentajalinjan autohallissa A4. Sopimuksen mukaan toteutettavien opastusten aikana myös ohjaamovierailut ovat mahdollisia.

Järjestämme opastukset vapaaehtoisten koulutettujen lentokoneoppaiden voimin, emmekä voi esimerkiksi sairastapauksissa taata, että opastus järjestyy aivan varmasti ko. ajankohtina. Voit tarkistaa seuraavat sovitut opastetut esittelyajankohdat alta.

Lentokoneopastusten kalenteri (lue myös yllä oleva)

Mikä MAF

 

MAF (Mission Aviation Fellowship) on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö, joka operoi pienlentokoneita kehitysmaissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia ja turvattomia. Monet kehitysyhteistyö- ja lähetysjärjestöt sekä kansainväliset avustusjärjestöt kuten YK:n lastenapu, maailman ruokapankki ja terveysjärjestö WHO käyttävät MAF:n palveluita mm. terveydenhuollon ja perusopetuksen hankkeissa. MAF lentää paljon myös ambulanssilentoja. Lue lisää.

 

Kartta ja reittiohjeet näyttelypaikalle