Uusia tuulia Malambossa

2.10.2017




Palasin loppuviikosta Malambon Masai-alueelta, jossa MAF on tehnyt pitkään töitä. Lentomatka alkoi, kuten moni muukin viime aikoina, teknisillä ongelmilla. Pystyin jatkamaan matkaa vasta seuraavana päivänä lentäjäkollegoiden tultua huoltoapuun. Masai-opettaja ja evankelista Elisha sekä Tansanian luterilaisen kirkon raamattukoulun uudet opiskelijat olivat pettyneitä, mutta rukoilivat matkan jatkumista.

Pystyin kuitenkin hyödyntämään odottelun esittelemällä kyläläisille WifiRaamatun. Kun kuulin WifiRaamatusta eräässä konferenssissa, halusin saada yhden testikappaleen Tansaniaan, erityisesti Malambon alueelle. Uskon, että tulevaisuudessa WifiRaamatun vaikutus tulee olemaan merkittävä, sillä eri kielillä kirjoitetun Sanan lisäksi se sisältää opetusäänitteitä, lauluja ja paljon visuaalista materiaalia kuten Jeesus-filmejä, mikä on tärkeää erityisesti vanhemmille, lukutaidottomille kyläläisille. Myös nuoret opiskelijat olivat heti kiinnostuneita tästä vaihtoehdosta. Monilla heistä on itsellään wifiyhteyteen tarvittava älypuhelin. He tulevat jakamaan kokemuksiaan testiajan jälkeen. Uskon, että tulemme käyttämään tätä teknologiaa myös muissa kylissä.

Tiistai-aamuna kaksi muuta lentäjää (toinen heistä myös mekaanikko), saapuivat. Eräs kyläläinen, joka on nähnyt MAF:n historian Tansaniassa, kertoi, miten hienoa on nähdä kolme MAF:n lentäjää samaan aikaan aikaan Malambossa. Kone saatiin korjattua ja lennot jatkuivat. Monet opiskelijoista olivat ensimmäistä kertaa lentokoneen kyydissä ja pelkäsivät toden teolla. Toisinaan matkan varrella on ilmakuoppia, ja voin sanoa ,että opiskelijoiden rukouselämä oli lennolla hyvin aktiivista. Osa ei uskaltanut katsoa ulos vaan kääriytyi tiukasti kangasviittansa sisään. Jotkut lauloivat kristillisiä Masai-lauluja. Jätimme heidät viidelle kiitotielle järvi- ja vuoristoalueelle.

Keskiviikkona, kun hain heidät takaisin Malamboon, he eivät olleet enää niin peloissaan. Malambossa jännitys purkautui suurena naurunremakkana ja toisten opiskelijoiden tervehtimisenä. Ensimmäinen lento ja evankelioimismatka oli näille opiskelijoille valtava kokemus. Opettaja Elisha oli yllättynyt uusien evankelistojen "aikaansaannoksista". Piaya-nimisessä vuoristokylässä noituutta harrastanut henkilö halusi tulla kristityksi. Pinyinin kylässä puoliksi tajuton henkilö heräsi sairasvuoteella rukoilun jälkeen. Evankelioimistiimillä ei ollut mukanaan lääkkeitä, joten heidän ainut työkalunsa oli rukous. Monikissa viisitoista ihmistä halusi alkaa seurata Jeesusta. Pappi kastaa heidät myöhemmin.

Rukoilin myös keskiviikkona (kaksitoista lenkkiä hyvin kuumissa olosuhteissa) hiljaa koneessa, että kone ja lentäjä jaksaisivat toimia. Viimeisellä lennolla ennen paluuta Arushaan toimin ambulanssinkuljettajana Loliondosta. Evankelistat olivat ystävällisesti antaneet paikkansa koneessa kolmelle kotiin palaavalle äidille ja kahdelle vastasyntyneelle vauvalle. Yhdellä naisista oli ollut kohtukuolema, ja hänellä oli suuri tuore arpi vatsassaan. Pomppuiset, pitkät hiekkatiet olisivat olleet riski sekä tälle äidille että terveenä syntyneille parin päivän ikäisille vauvoille. Äidit ja vauvat saatiin turvallisesti takaisin kotikyläänsä.

Tämä oli Malambon safari syyskuussa 2017. Emme voi ymmärtää Jumalan ajatuksia - mitä on kätkettynä kohtaamiimme vaikeuksiin ja toisaalta Jumalan salattuun voimaan nuorien evankelistojen työssä. Voimme vain jatkaa rukousta. Tahdomme kiittää koko MAF Tansanian tiimiä ja teitä tukijoita, jotka mahdollistitte Malambon safarin tapahtumisen tässä kuussa.