Ugandassa lentokoulutuksessa

20.2.2018

MAFin kouluttaja Martin Zimmerman opastaa minua uuden mittariston käytössä.
MAFin kouluttaja Martin Zimmerman opastaa minua uuden mittariston käytössä.
Lähetyslentäjillä on oma lentokenttä Kajjansi, josta käsin tehdään MAF-lentäjien lentokoulutusta, lennetään Itä-Afrikan lentoja, huolletaan koneita ja halllinnoidaan paikallista Lähetyslentäjien toimintaa.
Lähetyslentäjillä on oma lentokenttä Kajjansi, josta käsin tehdään MAF-lentäjien lentokoulutusta, lennetään Itä-Afrikan lentoja, huolletaan koneita ja halllinnoidaan paikallista Lähetyslentäjien toimintaa.

Lensimme tammikuun lopussa Suomesta viikoksi Englantiin Lähetyslentäjien perehdyttämiskurssille. Sitten kävimme pakkaamassa kotimme ja laitoimme neljään matkalaukkuun niin paljon tavaraa kuin saimme tilan ja kilojen puolesta mahtumaan. Nyt olemme Ugandassa ja lentokoulutukseni on loppusuoralla.

Neljässä matkalaukussamme on käyttökelpoisimmat tavarat - pääasiassa lämpimiä vaatteita - joita ajattelimme tarvita Mongoliassa seuraavien neljän vuoden aikana. Nyt kun lapset ovat jo aikuisia ja asustelevat muualla, on helpompi liikkua ympäri maailmaa kevyellä varustuksella, ilman että tarvitsee erikseen lähetellä rahtina matkatavaroita.

Ugandaan saapuminen meni aikataulun mukaisesti. Kone saapui perille aamuyöllä kolmen jälkeen. Viisumijonossa vierähti runsas tunti ja maahan saapujat poukkoilivat jonosta toiseen sitä mukaa kun virkailijat vaihtelivat työpistettä tiskiltä toiselle.

Taksikuski oli ennalta tilattu, mutta toinen kuin meille ilmoitettu. Rämistelimme aamuyön tunteina pieniä sorateitä muutaman kerran ristiin rastiin. Kuski tiedusteli meiltä tarkempia ajo-ohjeita, mutta meistä ei ollut apua kun ei ollut osoitetta emmekä olleet majoituspaikassa aikaisemmin käyneet. Muutamalla puhelinsoitolla, eri portteja kolkuttelemalla ja yövartijoiden kanssa vuoropuhelua käymällä kuski sai oikeat koordinaatit selville ja pääsimme nukkumaan kuudelta aamulla.

Ensimmäisenä lentopäivänä maanantaina lensimme harjoituslennon uudella mittaristolla varustetulla lentokoneella. Harjoitteluun kuului kaartoja, mittarilentoa, mittarilähestymisiä ja kaksi laskeutumista.

Toisena lentopäivänä lensin puolivuosittaisen tarkastuslentoni. Sen aikana suoritimme erilaisia hätätilanteita, jyrkkiä kaartoja, sakkauksia, simuloituja moottorivikoja ja pakkolaskuja, lentoonlähtöjä ja laskuja erilaisilla kiitotiepinnoilla ja kiitoteillä, sekä teimme yhden laskun ilman laskusiivekkeitä.

Lähetyslentäjillä on koulutuskeskus täällä Ugandassa. Minä olen käynyt täällä aika ajoin kertauskoulutuksessa, mutta Sirpa on Ugandassa ensimmäistä kertaa. Hän pääsi mukaan MAF Ugandan reittilennolle ja sai tutustua myös paikallisiin työtovereihin MAFin omalla lentokentällä Kajjansissa. Monet muut uudet ja entiset MAF-työtoverit ovat tulleet meille tutuiksi tämän viikon aikana kun olemme iltaisin MAFin tapaan käyneet heidän kotonaan illastamassa.

Tilaa Rissasen ystäväkirjeemme saadaksesi lisää tietoa työstämme.