Juhannusviikon kuulumisia

23.6.2018

Kohta mennään. Lentokone on parkissa Gobin kentällä ja kyyti vaihtuu autoksi. Maaseutu meitä kutsuu. Autiomaassa hiekkadyynien keskelle järveä kohti on matka. Arvioitu aika viisi tuntia.
Kohta mennään. Lentokone on parkissa Gobin kentällä ja kyyti vaihtuu autoksi. Maaseutu meitä kutsuu. Autiomaassa hiekkadyynien keskelle järveä kohti on matka. Arvioitu aika viisi tuntia.
Molemmat tankit täyteen bensaa ja kanisterit vielä mukaan lisäksi niin venäläinen pikkubussi vie meitä kolme päivää ristiin rastiin autiomaata ilman että jäädään sinne bensapiippuun.
Molemmat tankit täyteen bensaa ja kanisterit vielä mukaan lisäksi niin venäläinen pikkubussi vie meitä kolme päivää ristiin rastiin autiomaata ilman että jäädään sinne bensapiippuun.
Buddhalainen 'Sovrag' keskellä autiomaata. Näitä on ympäri Mongoliaa ja niiden kohdalla yleensä pysähdytään ja kierretään ympäri myötäpäivään rukousmyllyjä pyöritellen ja joskus riisiä heitellen.
Buddhalainen 'Sovrag' keskellä autiomaata. Näitä on ympäri Mongoliaa ja niiden kohdalla yleensä pysähdytään ja kierretään ympäri myötäpäivään rukousmyllyjä pyöritellen ja joskus riisiä heitellen.
Autiomaan keskellä oleva järvi on luonnonkaunis, melkein epätodelliselta tuntuva paikka. Se on niin syrjässä, ettei näkynyt muita mailla halmeilla. Tie oli aika vaatimaton. Pikkubussikin upposi matkalla hiekkaan. Jätimme sen siihen mistä ei enää päässyt eteenpäin ja kävelimme loppumatkan järvelle uimapaikkaan
Autiomaan keskellä oleva järvi on luonnonkaunis, melkein epätodelliselta tuntuva paikka. Se on niin syrjässä, ettei näkynyt muita mailla halmeilla. Tie oli aika vaatimaton. Pikkubussikin upposi matkalla hiekkaan. Jätimme sen siihen mistä ei enää päässyt eteenpäin ja kävelimme loppumatkan järvelle uimapaikkaan

Kesä etenee Mongoliassa vauhdikkaasti. Lentäminen on tähän aikaan vuodesta tyypillisesti vilkasta ja sama tahti jatkuu yleensä loppusyksyyn asti. Viikolla on tehty lentotoiminnan tarkastus ja koneen määräaikaishuolto.

Edellisviikolla lensin Gobi-Altain maakuntaan kolmeksi päiväksi. Kumppanijärjestömme matkustajat tekivät siellä koulutuksia ja projektien evaluointeja. Minä kiersin sen ajan radio-operaattorini kanssa kuoppaisilla sorateillä venäläisellä pikkubussilla ympäröiviä seutuja. Yövyimme pienissä puumökeissä. Nukuimme mongolialaiseen tapaan kovissa vuoteissa, joissa on vaneripohja ja parin senttimetrin paksuinen patja sen päällä. Söimme mitä isännillä sattui olemaan eli lammasta kolme kertaa päivässä. Välillä työnsimme pikkubussia irti pehmeästä hiekasta. Maisemat ja mongolien suosimat luonnonkauniit nähtävyydet olivat kaikessa karuudessaan upeita. Näillä reissuilla opin aina runsaasti tarpeellista uutta, kuten selviytymistaitoja paikallisissa olosuhteissa, käyttämään neuvokkuutta eri ongelmatilanteissa, mitä varusteita ottaa mukaan matkalle, kielen uusia vivahteita ja minne voisi olla tarpeen laittaa uusia lentokenttiä.

Lupauduin MAF:in pyynnöstä mukaan MAF Emergency Response -valmiusosastoon. Katastrofin sattuessa MAF haluaa olla nopeassa toimintavalmiudessa ja tarvitsee reservin tiimiläisiä, jotka ovat valmiit singahtamaan sinne missä tapahtuu ja toimimaan humanitäärisessä operaatiossa lentotoimijana. Ympäristöt voivat olla esimerkiksi sotatoimialueita, maanjäristyksiä, tulvia, tsunameita tai muuta vastaavaa, missä MAF on aikaisemminkin ollut mukana. Minun irrottautumiseni Mongoliasta jossain muualla tapahtuvaan lentotoimintaan on mahdollista silloin, kun meillä Mongoliassa sattuu olemaan lentosesongin ulkopuolella hiljaisempaa ja jos käytössä on täällä toinen lentäjä. Reservissä oleminen on osa MAF-arvomaailmaa. Pyrimme toimimaan kaikella tavalla vastuullisesti ja käyttämään käytössämme olevat resurssit niin, että niillä saadaan mahdollisimman paljon hyödyllistä ja tarpeellista aikaan.

Tällä viikolla meillä oli koneen määräaikaishuolto. Uusi mittaristo toimii edelleen erinomaisen hyvin. Kohta saamme käyttöön elektroniset lentolaukut, eli jatkossa lentokartat ja käsikirjat on käytössä tableteilla ilman perinteisiä raskaita paperiversioita. Meidän MAF Mongolian elektroninen lentolaukkumme on Suomesta testamenttilahjoituksella rahoitettu projekti.

Tällä viikolla oli myös MAF:in järjestämä lentotoiminnan sisäinen tarkastus. Sellainen on meillä joka vuosi ja tämä jatkuva prosessi on tärkeä osa lentoturvallisuuden ylläpitämistä. Paperit, lentokone, laatujärjestelmät, lentokonehalli ja kaikki muukin pitää olla ajan tasalla ja kunnossa.

Lähdemme viikoksi Sirpan kanssa lomalle. Matkustamme junalla katsomaan miltä Siperia, Baikal-järven saaret ja Burjatia näyttävät ja tulemme sieltä bussilla takaisin. Katsotaan opettaako Siperia meille mitään. Heinäkuun alusta jatkuu tiivis lentäminen taas,

Lue lisää kuulumisia työstämme. Tilaa Rissasen ystäväkirje.