Saimme Siivet -ohjelma

14-vuotias Joonas ja 17-vuotias Matias aloittivat MAF Suomen toimistolla PPL-lentolupakirjan teoriakurssin.

Opi miten lentokoneet lentävät

Sinulla on nyt mahdollisuus oppia lentokoneista ja aloittaa ilmailuharrastus MAF Suomen (Suomen Lähetyslentäjät ry:n). Kurssilla opit mm.

  • miten lentokoneet lentävät, 
  • miten sää vaikuttaa lentämiseen ja
  • miten lentäjä suunnistaa.

Voit opiskella omaan tahtiin kotona tai siellä missä olet ja osallistua vapaaehtoisiin kertauspäiviin, kun sinulle sopii. MAF Suomen Saimme Siivet -ohjelman suojelijana toimii pääministeri Juha Sipilä.

Ilmoittautuminen (katso tarkemmat kurssitiedot alta)

*
*
*
*
*
*
*
*
*
Antamiani yhteystietoja saa käyttää lähettämään minulle tietoa MAF:n toiminnasta ja tavoista tukea MAF:n tekemää työtä.

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Mistä on kyse?

  • PPL-lentolupakirjan ensimmäinen vaihe tietopuolinen koulutus eli teoriakurssi. PPL (private pilot licence) oppimäärä on myös ensimmäinen vaihe ammattiopinnoissa.
  • kurssin järjestää MAF Suomen kanssa yhteistyössä Blue Skies Aviation. Blue Skies Aviation on koulutuksen vastuullinen koulutusorganisaatio. 
  • vain 249 euron aloitusmaksulla voit aloittaa opiskelun ja katsoa opitko lentämiseen tarvittavat tiedot - et sitoudu vielä muuhun
  • jokainen voi edetä itsenäisesti omaa vauhtia opiskellen kotona tai siellä missä olet
  • MAF Suomi järjestää vapaaehtoisia kertauspäiviä, jotka tukevat sinua opiskelussa
  • teoriakoulutuksen kokeineen hyväksytysti suorittaneet voivat aloittaa lentokoulutuksen MAF Suomen lennon opettajien kanssa tai vaihtoehtoisesti muussa lentokoulussa tai ilmailukerhossa, jolla on lentokoulutuslupa 

Kurssin aloitusmaksu. Mitä saat 249 eurolla?

  • käyttöoikeuden Blue Skies Aviationin sähköiseen suomenkieliseen Aviatron -kurssimateriaaliin (PPL-lupakirjan teoriakurssin materiaali) kahdeksi vuodeksi
  • ilmailuplotterin
  • ilmailulaskimen sekä
  • ilmailukartan opiskelua varten
  • Huom! MAF Suomen/Blue Skies Aviationin lähiopetusjakso ja koejakso eivät kuulu tähän hintaan. Lue alta tästä tarkemmin.

 Mikä on MAF Suomen järjestämä kertauspäivä?

  • MAF Suomi järjestää PPL-teorioiden vapaaehtoisia kertauspäiviä noin kerran kuudessa Helsinki-Malmin lentoasemalla
  • kertauspäivät eivät toistaiseksi kuulu PPL-kurssin viralliseen ohjelmaan, mutta niiden tehtävä on tukea itsenäistä opiskelua
  • kertaukseen voivat osallistua kaikki mukaan ilmoittautuneet ja yhdistyksen kannatusjäsenmaksun (50 euroa) maksaneet 
  • kertauksen vetäjinä on MAF Suomen vapaaehtoisia ilmailun ammattilaisia ja asiantuntijoita
  • Vuoden 2018 ensimmäinen kertauspäivä on ja kurssin aloitus la 27.1. klo 09:00-16:00
  • Ilmoittaudu mukaan Saimme Siivet -kurssille

    Vapaaehtoiset loppukokeet, lähiopetusjakso ja sen maksut

    • kurssille voi tulla mukaan opiskelemaan, vaikka ei lopulta suorittaisi todistukseen vaadittavaa lähiopetusjaksoa
    • kurssin vapaaehtoisten loppukokeiden suorittaminen ja PPL-teoriakoulutustodistuksen saaminen edellyttää kurssiin kuuluvan lähiopetukseen osallistumista 
    • kaksipäiväisen lähiopetusjakson järjestää Blue Skies Aviation tai MAF Suomi
    • lähiopetusjaksolle ilmoittaudutaan ja mennään vasta, kun kurssin tietosisältö on jo hyvässä hallinnassa 
    • lähiopetusjakson voi suorittaa määrättyinä päivinä MAF Suomen kautta edullisesti  2 x 295,50 Helsinki-Malmin lentokentällä (koko kurssin hinta aloitusmaksun kanssa yhteensä 840 eur) tai
    • Blue Skies Aviationin järjestämien lähiopetuspäivien hinta on 2 x 557,50 euroa. Koko kurssin hinta aloitusmaksun kanssa yhteensä1364 euroa. Lähiopetuksen maksut laskutetaan vasta, kun ko. jaksolle ilmoittaudutaan.

    Kehitysmaissa tehtävän mielenkiintoisen auttamistyön lisäksi MAF Suomi tekee työtä myös suomalaisten nuorten parhaaksi. Helsinki-Malmin lentokentällä olemme aloittaneet ”Saimme siivet”  –ohjelman, joka on suunnattu erityisesti 14-25  –vuotiaille nuorille, mutta mukaan pääsee myös vaikka ikää olisi kertynyt vaikka yli 60 vuottakin. Alaikäraja ilmoittautumiselle on vähintään 13 vuotta eli myös peruskoulun yläluokkien oppilaat voivat ilmoittatua mukaan.  Kaikkien alaikäisten ilmoittautujien ja heidän vanhempiensa on tiedostettava, että lentämisen teorian opiskelu vaatii itsenäistä ja määrätietoista työskentelyä. Lentokoulutus voidaan aloittaa, kun teoriakoulutus on suoritettu ja oppilaalla on lääketieteellinen kelpoisuustodistus. Koulutuksen edetessä ensimmäinen yksinlento voidaan suorittaa 16-vuotiaana lennonopettajan valvonnassa ja lupakirjakin on mahdollista saada jo 17-vuotiaana.

    MAF Suomi keskittyy lentokoulutukseen, mutta järjestää nyt yhteistyössä Blue Skies Aviationin kanssa myös PPL-teoriakoulutuskurssin - tietopuolisen kurssin, jolla opit perustiedot lentämiseen liittyen. Kurssi on avoin kaikille kiinnostuneille. Saimme siivet -lentokoulutusohjelmassa myös vähävarainen nuori voi aloittaa lentokoulutus-osan, sillä koulutukseen osallistuvat voivat kattaa suuren osan lentokoulutuksen kustannuksista työskentelemällä MAF:n hyväksi. Lue lisää tästä.

    MAF Suomen PPL-lentokoulutus perustuu nk. competency based training –filosofiaan, jossa ammattilentäjän tarvitsemia avainkompetenssi-alueita rakennetaan heti koulutuksen ensimmäisestä vaiheesta alkaen. Lentokoulutusohjelmassa on tavanomaisesta poiketen yhteensä 60 lentotuntia, mikä on realistinen määrä PPL-lupakirjaa haettaessa. Saimme siivet - lentokoulutusohjelma on siten PPL-minimivaatimuksia laajempi ja perustuu MAF:n 70 vuoden kokemukseen operoinnista kehitysmaiden erittäin vaativissa olosuhteissa.

    Saimme siivet –koulutusohjelmassa on mahdollista myös turvallisesti aloittaa lento-opinnot sekä selvittää oma soveltuvuus kohtuullisilla kustannuksilla (ab-initio -soveltuvuuskokeen) ennen kalliisiin ammattiopintoihin sitoutumista. Osallistumalla saat myös realistisen arvion soveltuvuudestasi lentäjäksi samalla, kun suoritat ensimmäisen vaiheen unelma-ammattiin tarvittavasta koulutuksesta. PPL-lupakirjan suorittamisen jälkeen on mahdollista jatkaa ammattiopintoja MAF:n yhteistyölentokouluissa Suomessa sekä hollantilaisessa Mission Aviation Training Centre -lentokoulussa, jonka oppilailla on paremmat mahdollisuudet hakea kansainvälisen MAF:n lentäjän tehtäviin. 

    Ammattilentäjäksi valmistumisen jälkeen on mahdollista myös pyrkiä MAF:n vaativiin lentäjän tehtäviin kehitysmaissa. MAF:n koneella tapahtuva lentäminen ja sen opiskelu tarjoaa myös innostavan harrastuksen, joka antaa suuntaa ja tarkoitusta elämään sekä kasvattaa vastuulliseen toimintaan.

    Hae Saimme Siivet -ohjelmaan tästä.