OH-MAF-näyttely

OH-MAF Lahden Karismassa

Tällä hetkellä OH-MAF-museolentokoneeseen voi tutustua Mäntän seudun koulutuskeskuksella ks. www.maf.fi/mantta. Tervetuloa!

 

MAF Suomen eli Suomen Lähetyslentäjien perustamisesta 8.12.1976 tulee kuluneeksi 40 vuotta vuonna 2016.  Aloitimme vuoden 2016 aikana juhlakiertueen, joka vie 20 vuotta MAF:n operaatioissa Afrikassa palvelleen Cessna 206-lentokoneen kiertueelle ympäri Suomea. Kiertue jatkuu edelleen.

Palveltuaan MAF:n operaatioissa tämä vuonna 1966 valmistunut lentokone tuli Suomeen koulutuskäyttöön 1986. Rekisteritunnukseksi tuli OH-MAF ja se palveli peruskorjauksen jälkeen vielä 20 vuotta Suomessa koulutuskäytössä. Juhlavuoden aikana tämä museolentokone kiersi monella paikkakunnilla paikoissa, missä mahdollisimman moni voi tutustua siihen ja sen mukana nykyisin tehtävään lähetystyöhön.

OH-MAF:n sivuperäsimeen oli tallennettuna maat, joissa kone palveli 20 vuoden ajan.
OH-MAF Suomen Ilmailumuseon Peltienkeli-näyttelyssä syksyllä 2006

Peltienkeli

Vuonna 1966 valmistui Cessna-lentokonetehtaalta Wichitassa Kansasissa Cessna 206 ylätaso. Lentokone oli yksi 1578 vastaavanlaisesta konetyypistä: kuusipaikkainen, yksimoottorinen työjuhta, joka on suunniteltu toimimaan erityisesti lyhyiltä ja vaatimattomilta kentiltä. Tunnuksella N4939F - radiokutsu 39 Foxtrot - rekisteröity Cessna tulikin tekemään päivätyönsä poikkeuksellisen vaativissa olosuhteissa. Kone liitettiin kansainvälisen lähetyslentojärjestön Mission Aviation Fellowshipin (MAF) laivastoon.

20 vuotta Afrikan kymmenessä eri maassa

Heti valmistuttuaan 39 Foxtrot sai muutamia tulevan tehtävänsä edellyttämiä varusteita: sen runkoon kiinnitettiin ylimääräinen tavarasäiliö ja radiovarustukseen liitettiin pitkän matkan yhteydet mahdollistava HF-radio. Näin varustettuna 39 Foxtrot astui palvelukseen MAF:in Nairobin tukikohtaan Keniassa 11. päivänä tammikuuta 1967.

Heti seuraavana päivänä kone suoritti kuusi lentotehtävää ja sama tahti jatkui seuraavat 20 vuotta. Huoltoja tai huonoja säitä lukuunottamatta tuskin päivääkään jäi väliin ilman lentämistä. Olosuhteet matkantekemiselle olivat usein vaativia: alkeellisia lentopaikkoja, vaatimattomat radioyhteydet sekä nopeasti muuttuva ilmasto. 39 Foxtrot teki kuitenkin uskollisesti työtä ja operoi Keniassa, Somaliassa, Tsadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa sekä Nigeriassa - yhteensä kymmenessä Afrikan maassa.

Pitkän palveluksen jälkeen Suomeen

Kahdenkymmenen Afrikassa vietetyn vuoden aikana Cessna lensi 7863 tuntia, taittoi matkaa 1,8 miljoonaa kilometriä, kulutti loppuun kuusi moottoria sekä seitsemäntoista rengassarjaa. Matkoillaan se käytti 393.197 litraa bensiiniä sekä 2237 litraa öljyä. Koneen kuljettaman rahdin kokonaismäärä oli varovaisesti arvioiden noin 4 miljoonaa kiloa.

Rahtikuljetukset koostuivat nälkäalueiden hätäavusta, kiireisistä lääketoimituksista, postin, henkilökohtaisten tavaroiden, lääkäreiden ja lähetystyöntekijöiden kuljetuksista kaukaisiin kohteisiinsa sekä ambulanssilennoista. Kerrotaampa koneella joskus kuljetetun sikojakin! Viimeinen suuri palvelutehtävä oli Tsadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985.

Kahdenkymmenen raskaan Afrikassa vietetyn vuoden aikana 39 Foxtrot sai muutamia pienempiä kolhuja, muttei joutunut kertaakaan vakavaan onnettomuuteen. Koneen tarina ei kuitenkaan päättynyt tähän. Aktiivipalveluksesta vapautettuna se lensi 1986 Afrikasta takaisin Englantiin, josta MAF lahjoitti koneen Suomeen lähetyslentäjien koulutuskäyttöön. 39-Foxtrot sai Suomessa lahjoittajansa nimeä kantavan uuden tunnuksen OH-MAF ja sen käyttäjäksi tuli Gospel Flight ry.

OH-MAF:in tarina jatkuu

Suomeen saavuttuaan OH-MAF ei ole suinkaan jäänyt viettämään vain eläkevuosiaan. Kone kävi läpi huolto-ohjelman ja se katsastettiin ansiolentokäyttöön sekä mittarilentokelpoiseksi. Parinkymmenn vuoden ajan OH-MAF nähtiin vierailemassa erilaisissa lähetys- ja ilmailutapahtumissa, jossa se on lennättänyt yleisöä ja kerännyt varoja lähetyslentotyön hyväksi. Koneella on merkittävä osa suomalaisista lähestyslentäjistä saanut niin mittari(IFR) - kuin lyhyiden ratojen koulutustakin.

Vuodet jättivät kuitenkin vääjäämättä jälkensä uskolliseen palvelijaan. Koneen moottorin käyttötunnit lähestyivät loppuaan ja ulkoasuunkin Afrikan kuuma aurinko oli jättänyt jälkensä. Kesällä 2006 OH-MAF kärsi Tukholman Brommassa lievän laskuvaurion. Kaikista näistä syistä MAF Finlandin hallitus päätti poistaa koneen aktiivikäytöstä, jonka jälkeeen kone lahjoitetiin Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin. Syksyn 2006 OH-MAF oli esillä erityisnäyttelyssä "Peltienkeli", jossa koneen historian lisäksi kerrottiin laajemminkin lähestyslentäjien työstä. Ilmailumuseon tilanpuutteen vuoksi konetta ei ole näyttelyn jälkeen pystytty asettamaan näytteille kuin kahdesti Helsingin keskustassa ensin jäähallin edustalla 2010 ja Senaatintorilla 2014.

 

Kysy lisää

Sopivia paikkoja näyttelylle ovat esimerkiksi suuret kauppakeskukset. Kullakin paikkakunnalla on tarkoitus järjestää vapaaehtoiskoulutus lentokoneoppaille, jotka voivat perehdyttää koneen historiaan ja MAF:n työhön tutustuvia vierailuryhmiä. Lisäksi kullakin paikkakunnalla järjestetään yleisötilaisuus ja kirkkotilaisuus. Jos haluatte MAF:n lentokoneen oman paikkakuntanne toreille ja turuille kertomaan tarinaa lentokoneilla tehtävästä lähetystyöstä, ottakaa yhteyttä.

Lisätiedot osoitteesta lahjat[at]maf.fi tai p. 050 4483 275 (ti - to).

Mikä MAF

 

MAF (Mission Aviation Fellowship) on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö, joka operoi pienlentokoneita kehitysmaissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia ja turvattomia. Monet kehitysyhteistyö- ja lähetysjärjestöt sekä kansainväliset avustusjärjestöt kuten YK:n lastenapu, maailman ruokapankki ja terveysjärjestö WHO käyttävät MAF:n palveluita mm. terveydenhuollon ja perusopetuksen hankkeissa. MAF lentää paljon myös ambulanssilentoja. Lue lisää.