Liberiaan toinen avustuslentokone - siirtolento Ugandasta

- Liberia on yksi maailman köyhimmistä maista ja tiestö kehittymätön. Sadekauden aikana yhteydet katkeavat. Siksi MAF:n lentokoneita tarvitaan.

MAF:n Cessna Caravan lentokoneen navigointijärjestelmä siirtolennon aikana 10.000 jalan korkeudessa. Lentäjä Roy Rissasen ohjaama kone on juuri saapunut Atlantin rannikkolle Nigeriassa.
Lentäjä Roy Rissanen siirtolennon jälkeen Monroviassa. Kauan kaivattu uusi työväline on nyt perillä - se on valmiina aloittamaan lennot, jotka vievät avun perille Liberian vaikeakulkuisimmille alueille.
Lentäjä Roy Rissanen siirtolennon jälkeen Monroviassa. Kauan kaivattu uusi työväline on nyt perillä - se on valmiina aloittamaan lennot, jotka vievät avun perille Liberian vaikeakulkuisimmille alueille.
Kongojoen ylitys siirtolennon aikana.
Kongojoen ylitys siirtolennon aikana.

Liberiaan toinen avustuslentokone - siirtolento Ugandasta

- Liberia on yksi maailman köyhimmistä maista ja tiestö kehittymätön. Sadekauden aikana yhteydet katkeavat. Siksi MAF:n lentokoneita tarvitaan.

Lentäjä Roy Rissasen lähtöpäiväksi takaisin Afrikkaan osui tällä kertaa viikko ennen juhannusta. Royn tehtävänä olisi lentää MAF-lentokone Ugandasta Liberiaan, missä työmme on kasvamassa ja tarvitsemme toisen lentokoneen. Mekaanikkoja ja lentäjiäkin tarvitaan lisää. Kovin helppoa ja sujuvaa ei ole saada työhönsä valmennettuja lentäjiä, varsinkaan näinä aikoina, kun Covid tuntuu entisestään pahenevan.

- Huolellisten valmistelujen jälkeen neljän päivän siirtolento alkoi Ugandan kansainväliseltä kentältä Entebbestä. Valmiina oli oltava joka paikasta reitti- ja mittarilähestymiskartat, säät, lentotiedotteet, lentosuunnitelmat, rahtiluettelot, navigointisuunnitelmat ja painolaskelmat. Ensimmäinen välipysähdys oli Kongon Kisanganissa, joka sijaitsee mahtavan Kongojoen mutkassa. Kongosta lensin toisena päivänä viisi ja puoli tuntia Kamerunin Yaoundeen. Alla oli pelkkää viidakkoa koko lennon ajan. Edes Flight Radar ei näytä koneemme tietoja tuolla pätkällä, vaikka muuten lentojamme pystyykin seuraamaan sen avulla hyvin. Kolmantena lentopäivänä vastaan tuli nopeasti Atlantin rannikko. Lukuun ottamatta Rwenzori-vuoria Ugandassa, koko matka Liberiaan on aika tasaista maastoa. Mutta siinä kohdassa, missä Afrikan rannikko tekee mutkan länttä kohti, on valtava Kamerun-tulivuori, jonka huippu kohoaa neljän kilometrin korkeuteen. Kiersin sen ympäri eteläpuolelta. Loppupäivä oli aikamoista säiden lomassa pujottelua, vesisateen ja ukkosen seassa. Onneksi meidän koneisiimme on juuri asennettu uudenmalliset säätutkat. Itse lensin uudella tutkalla ensimmäisen kerran ja hyvin toimi. Viimeinen siirtolentopäivä alkoi Accrasta Ghanasta ja sujui hyvin. Monroviassa koko henkilökunta tuli konetta vastaan kolmen pizzan kanssa ja juhlimme yhdessä lyhyesti koneen saapumista. Kauan kaivattu uusi työväline on nyt perillä - se on valmiina aloittamaan lennot, jotka vievät avun perille Liberian vaikeakulkuisimmille alueille.

Katso lentokapteeenin arvonimen saaneen avioniikkamekaanikko Hannu Heinosen esitelmä to 29.7. klo 18.00 osoitteessa www.maf.fi/connection.

Tue MAF:n työtä

MAF Suomen lahjoitustilin numero Osuuspankissa, BIC OKOYFIHH

FI04 5724 1120 0933 25

Merkitse viestikenttään: "Tuki MAF:n työlle", katuosoitteesi ja postinumerosi.

MAF (Mission Aviation Fellowship) on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö, joka operoi pienlentokoneita kehitysmaissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia ja turvattomia. Monet kehitysyhteistyö- ja lähetysjärjestöt sekä kansainväliset avustusjärjestöt kuten YK:n lastenapu, maailman ruokapankki ja terveysjärjestö WHO käyttävät MAF:n palveluita mm. terveydenhuollon ja perusopetuksen hankkeissa. MAF lentää paljon myös ambulanssilentoja.