Lentokoneen huolto on avain turvalliseen lentämiseen

10.7.2017

Kone vedettiin koekäyttöä varten pihalle. Lämmityslaite toimii ainoastaan kun moottori käy. Päivä oli lämmin, joten tällä kertaa ei tarvinnut välillä työntää konetta takaisin sisään lämmityslaitteen tarkastamista varten.
Kone vedettiin koekäyttöä varten pihalle. Lämmityslaite toimii ainoastaan kun moottori käy. Päivä oli lämmin, joten tällä kertaa ei tarvinnut välillä työntää konetta takaisin sisään lämmityslaitteen tarkastamista varten.
Mongolialainen päämekaanikko Batbayar tarkistaa lämpösolenoidin toimintaa. Apumekaanikko Sansar katsoo, että virta kytkeytyy solenoidiin kun lämpötila nousee.
Mongolialainen päämekaanikko Batbayar tarkistaa lämpösolenoidin toimintaa. Apumekaanikko Sansar katsoo, että virta kytkeytyy solenoidiin kun lämpötila nousee.

Käytin yhden päivän tarkasti tutustumiseen, miten MAF-mekaanikkomme huoltavat ja korjaavat konettamme. Hyvin huollettu kone on ensiarvoisen tärkeä lentäjälle - ja matkustajille.

Lentokoneemme meni viime viikolla 200 tunnin huoltoon. Sen päätteeksi piti tehdä moottorin koekäyttö. Mittarien lukemat olivat niissä rajoissa kuin pitikin. Samalla kävimme läpi lentokoneen lämmityslaitteen, joka on ajoittain toiminut vajaateholla. Näin kesällä sitä ei huomaa, mutta talvella -40C ja sen alle pakkasissa tulee lämmitystä heti ikävä. Lentäjänä olen aina utelias, kun pääsen kurkistamaan, mitä koneen eri osissa on sisällä. Vaikka lentokoneen paksu käsikirja antaa tarkkoja tietoja kaikista lentokoneen järjestelmistä, se ei esittele tyhjentävästi mekaanisia rakenteita ja toimintaperiaatteita. Lentäjän ymmärtämystä syventää aina kun näkee osat irti toisistaan työpöydällä. Lämmityslaitteen vianetsintä osoittautui aikaavieväksi toimenpiteeksi. Yllättävän paljon osia otettiin irti ja eri komponentit testattiin eri tavoin, mutta meillä oli päivä aikaa eikä kiirettä minnekään, kun lento olisi vasta seuraavana päivänä. Huolellisen puhdistuksen jälkeen lämmityslaite alkoi toimia niinkuin pitikin. Nyt saa kylmä talvi tulla. Siihen tosin menee vielä pari kuukautta, ennen kuin lämpötilat alkavat painua miinukselle. Oli hienoa seurata, kuinka hyvällä tiimityöllä, kunnon välineillä ja koulutuksen ja kokemuksen antamalla ammattitaidolla MAF-mekaanikot huoltavat konetta. Ilman heidän työpanostaan kone ei lentäisi lainkaan.

Tilaa Roy ja Sirpa Rissasen uutiskirje saadaksesi lisätietoa työstämme.