Lentoja tilapäisille lentopaikoille

14.7.2017

Ruohikkopintaiseen rinteeseen laskeudutaan ylämäkeen. Kuvassa näkyy kiitotien reunamerkkilippu ja taustalla oikealla kauempana on paikallisen Naadam-festivaalin painiottelualue.
Ruohikkopintaiseen rinteeseen laskeudutaan ylämäkeen. Kuvassa näkyy kiitotien reunamerkkilippu ja taustalla oikealla kauempana on paikallisen Naadam-festivaalin painiottelualue.
Hiekkapintaisella kiitotiellä oli koko paivän kova tuuli. Siitä on apua lentoonlähdössä ja laskussa kun tuuli on kiitotien suuntainen. Maassa ollessa koneen moottorista ja sisätiloista täytyy pitää huoli, ettei hiekkapöly mene sisään.
Hiekkapintaisella kiitotiellä oli koko paivän kova tuuli. Siitä on apua lentoonlähdössä ja laskussa kun tuuli on kiitotien suuntainen. Maassa ollessa koneen moottorista ja sisätiloista täytyy pitää huoli, ettei hiekkapöly mene sisään.

Mongolian maasto on lentämiselle ainutlaatuinen. Vähäinen kasvillisuus, tasaiset arot ja autiomaat antavat poikkeuksellisen erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää lentokonetta kaikenlaisiin kuljetuksiin. MAF:in toiminnassamme pystymme palvelemaan tehokkaasti käyttämällä tilapäisiä lentopaikkoja, olipa sitten kysymyksessä matkustajat, huoltolennot tai potilaskuljetukset.

Tilapäisten lentopaikkojen verkosto tekee mahdolliseksi viedä matkustajat lähemmäksi määränpäätä. Tämä on tärkeää Mongoliassa, joka on viisi kertaa Suomen kokoinen maa. Kunnon tieverkostoa pitkin pääsee vain joihinkin osiin maata. MAF:in tiimi avaa ja ylläpitää jatkuvasti tilapäisiä lentopaikkoja eri puolilla Mongoliaa, tiiviissä yhteistyössä ja kontrollissa ilmailuviranomaisten kanssa. 

Tilapäisiltä lentopaikoilta toimiminen on lentäjälle hyvin mielenkiintoista ja toisinaan haasteellista puuhaa. Siinä on mukana lähetyslentäjien toimintaa aidoimmillaan. Tarkat sijaintikoordinaatit pitää varmistaa ennakkoon huolellisesti, koska lentopaikkaa ei pysty ilmasta havaitsemaan  kuin läheltä. Kiitotien reunamerkkeinä käytetään värikkäitä lippuja tai kartioita. Yleensä näkyy ensimmäiseksi tuulipussi, josta tietää olevansa kiitotien läheisyydessä. Reunamerkit ja tuulipussi laitetaan paikoilleen kun on tieto, että lentokone on tulossa. Lähestymisessä lentäjä joutuu prosessoimaan mielessään paljon informaatiota samanaikaisesti; kiitotien hahmottaminen, laskeutumispisteen valinta, oikea nopeus, tuulen vaikutuksen arviointi, kiitotien pinnanmuodostuksen vaikutus, ympäröivä maasto, seurata ympäröivien hevos- ja lammaslaumojen liikkeitä ja niin edelleen.

Tällä viikolla lensimme matkustajia yhdeltä tilapäiseltä lentopaikalta toiselle. Ensimmäinen kiitotie avattiin vain viikkoa aikaisemmin. Ruohikkoiseen rinteeseen laskeuduttiin ylämäkeen ja lähdettiin lentoon alamäkeen. Toinen kenttä sijaitsi tasaisella autiomaan hiekalla. Sen pinnassa oli runsaasti hiirenkoloja, mutta niistä ei ollut haittaa, koska MAF:in koneessa on tarkoitukseen sopivat, tavallista isommat renkaat.

Lisää uutisia työstämme saat tilaamalla Roy ja Sirpa Rissasen uutiskirjeen.