Syksy saapuu Mongoliaan

29.9.2018

Entinen työntekijämme Tomortogoo keskellä perhekuvassaan
Entinen työntekijämme Tomortogoo keskellä perhekuvassaan
Lentokone täynnä potilaita, osa vaikeasti loukkaantuneita perheenjäseniä samassa auto-onnettomuudessa. Kriittisessä tilassa oleva pikkuvauva matkusti lääkärin sylissä nyytissä.
Lentokone täynnä potilaita, osa vaikeasti loukkaantuneita perheenjäseniä samassa auto-onnettomuudessa. Kriittisessä tilassa oleva pikkuvauva matkusti lääkärin sylissä nyytissä.
Hevonen on perinteinen normikulkuneuvo Mongoliassa. Sillä taittuivat aikoinaan matkat Mongoliasta Eurooppaan ja muualle maailmaan. Onneksi kuitenkin nykyään MAF-lentokoneella pääsee liikkumaan Mongoliassa hyvin.
Hevonen on perinteinen normikulkuneuvo Mongoliassa. Sillä taittuivat aikoinaan matkat Mongoliasta Eurooppaan ja muualle maailmaan. Onneksi kuitenkin nykyään MAF-lentokoneella pääsee liikkumaan Mongoliassa hyvin.

Kävimme vierailulla tutussa perheessä kun saimme tiedoksi suru-uutisen. Lentäminen on sujunut tyypillisen vilkkaana.

Meidät yllätti ikävä viesti, kun saimme kuulla entisen apulaisemme menehtyneen vaikeaan sairauteen. Hän oli suunnilleen meidän ikäisemme ja piti lapsistamme hyvää huolta kun he olivat pieniä, ja me olimme Sirpan kanssa tiiviisti kiinni MAF Mongolian alkuvaiheen käynnistämisessä.. Kävimme vierailulla surutalossa. Hänen äitinsä Tomortogoo, entinen työntekijämme, otti meidät lämpimästi vastaan. Perhe on asunut samassa asunnossa niin kauan kuin olemme heidät tunteneet, ainakin kaksikymmentä vuotta. Etenkin nuorin tyttäremme vietti paljon aikaa ja viikonloppuja tässä kodissa, jossa voi aina käydessään aistia kodikkaan rakkauden ilmapiirin. Tomortogoolla on ikää reilusti jo yli 80, mutta kunto on ikään nähden hyvä ja muistikin pelaa erinomaisesti. Hän muisti kahvia tarjotessaan, että minä juon kahvini mustana ja Sirpa maidon ja sokerin kanssa, kuten 16 vuotta sitten edellisen kerran Mongoliasta lähtiessämme. Tomortogoo on pitkän elämänsä aikana nähnyt monenlaiset muutokset Mongoliassa. Hän syntyi 30-luvun vuosina, kun maassa oli suuret punaiset puhdistukset menossa. Maa otti silloin Neuvostoliitosta oppia. Tarkkaa lukua noina vuosina kadonneista ei ole, mutta suunnilleen kymmenesosa väestöstä hävisi. Sitten tuli maailmansota, jonka näyttämönä Mongoliallakin oli osansa taistelussa  Japania vastaan. Sotien jälkeen Mongolia kehitti maata kommunistipuolueen johdolla sosialistisen mallin mukaisesti. Sillä mentiin 90-luvun alkuun saakka, jolloin Mongolian järjestelmä mureni Neuvostoliiton hajoamisen jälkimainingeissa. Maa siirtyi hiljaisen vallankumouksen myötä kerralla demokratiaan, ja samalla alkoi muutos kohti markkinataloutta. Tomortogoo on mainio esimerkki sitkeästä mongolista, joka tilanteista riippumatta on kyennyt kaikkina aikoina sopeutumaan isoihinkin muutoksiin ja päässyt mukaan vallitseviin olosuhteisiin. Perhekuvassa hänen rinnassaan komeilee iso määrä ansiomitaleita, joita oli sosialistisena aikana tapana antaa erilaisista meriiteistä. Silloin oli jaossa ansioituneen äidin mitalia ja työn sankarin mitalia ja muuta vastaavaa. Tomortogoo kasvatti lapsensa onnistuneesti ja ohjasi jälkikasvunsa tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Lapsenlapset ovat nyt lupaaviin ammatteihin työllistyneinä ja kiinni jatko-opinnoissaan, osa heistä ulkomailla Koreassa ja Australiassa. Monet mongolit tähyilevät tänä päivänä opiskelun ja työn mahdollisuuksia ulkomailla.

Lentäminen kesän ja syksyn aikana on jatkunut tyypillisesti vilkkaana. Näihin aikoihin vuodesta Mongoliassa liikutaan maaseudulle paljon, ja se näkyy myös lentotoiminnassamme. Yksi iso osa lentämistä on sairaslennot. Paikalliset maakuntien sairaalat käyttävät lentokonettamme potilaskuljetuksiin silloin, kun potilaat pitää saada nopeasti pääkaupungin sairaalaan, tai potilaat ovat liian heikossa kunnossa maantiekuljetukseen.

Sillä aikaa kun minä olen pitänyt konetta ilmassa ja lennellyt matkustajia ristiin rastiin ympäri Mongoliaa, työtoverini ovat ansiokkaasti hoitaneet omia tehtäviään. Kone on pidetty hyvin huollettuna. Kaikki tarpeelliset luvat ja säännönmukaiset koulutukset on saatu tehtyä. Tilapäisiä lentopaikkoja on käyty availemassa ympäri Mongoliaa, että saamme vietyä matkustajia sinnekin minne ei normaalisti lentokoneella pääse.

Hienoa kun jaksat olla mukana. Seuraa tarkemmin uutisia työstämme facebookin MAF Suomi -sivulta. Kannattaa myös liittyä Rissasten uutiskirjeen tilaajaksi.