Loppuvuoden lentokuulumisia

15.11.2019

Viimeisin sairaslentomme. Potilas oli poikkeuksellisen kookas, 140 kiloa. Paarien kantaminen ja potilaan siirtäminen turvallisesti on kunnon tiimityötä.
Viimeisin sairaslentomme. Potilas oli poikkeuksellisen kookas, 140 kiloa. Paarien kantaminen ja potilaan siirtäminen turvallisesti on kunnon tiimityötä.
Viikonloppuisin käymme rauhoittumassa ja patikoimassa läheisillä vuorilla jos on aikaa ja vapaata. Syksy on ollut poikkeuksellisen lämmin mutta nyt alkaa olla -20C pakkasia.
Viikonloppuisin käymme rauhoittumassa ja patikoimassa läheisillä vuorilla jos on aikaa ja vapaata. Syksy on ollut poikkeuksellisen lämmin mutta nyt alkaa olla -20C pakkasia.

Syksyn aikana on ollut monia isoja haasteita. Lentotoiminta on jatkunut vilkkaana ja kaikki varatut lennot on saatu sovitusti tehtyä.

Syksyn haasteista on selvitty ihmeellisesti. Oma jaksamiseni on välillä ollut koetuksella, kun olen hoitanut kuutta eri työtehtävää samanaikaisesti, mukaanlukien koko MAF Mongolian toiminnan johtaminen. On ollut pari meitä vastaan nostettua oikeusprosessiakin, jotka oikeus mitätöi meidän eduksemme. Välillä ilmailuviranomainenkin laittoi meidän huoltolupamme katkolle, kun muiden haasteiden lisäksi MAFin kouluttama paikallinen päämekaanikkomme lähti toisen työnantajan leipiin ja MAFilla ei ollut lähettää ketään pysyvästi tilalle. Jokainen varauslistalla ollut lento saatiin kuitenkin tehtyä. Niiden lisäksi olemme tehneet tavalliseen tapaan sairaslentoja aina kun kyselyjä on tullut.

Uskollisesti 20 vuotta palvellut lentokoneemme on ollut tilanteen keskiössä syksyn ajan. Mongolian ilmailun viisivuotiskehittämissuunnitelman mukaisesti maassa ei saa ensi vuoden alusta käyttää matkustajaliikenteessä koneita, jotka ovat yli 20 vuotta vanhoja. Olemme aktiivisesti ajaneet muutosta tähän asiaan ja se on edennyt kahden ministeriön käsittelyyn. Meille suotuisa ratkaisu on tässä vaiheessa 90% loppusuoralla, mutta lopullista vastausta ei ole vielä tullut.

Lokakuun lopulla osallistuin kansainvälisen MAFin hallituksen kokoukseen antamaan tilannekuvan Mongolian työstä ja esittämällä suunnitelman työn jatkamisesta. Tarpeita ja lentämistä täällä on yllin kyllin ja tämänkin vuoden aikana olemme lentäneet niin paljon kuin se näillä resursseilla on ollut mahdollista.Työtä riittää kovasti, mutta on ongelmana on jo pitkään ollut löytää halukkaita lähtijöitä töihin Mongoliaan. Tarve on ollut ilmailualan erikoisosaajille, kuten lentäjille, johtajille ja nyt syksyn myötä myös mekaanikolle. Työtä on paljon mutta työmiehiä vähän.

Lisää tuoreita uutisia työstämme saat tilaamalla Rissasen uutiskirjeen.