Uutiset Ugandasta

14.11.2020

Potilas kuljetettiin Viktoriajärven rannalla olevasta Kahundan kylästä Cessna 206-koneella MAF-tukikohtaan Mwanzaan, mistä toinen samanlainen kone haki hänet illansuussa ja kuljetti yölennolla Nairobiin, missä oli saatavissa kehittyneet sairaalapalvelut. Kuvassa näkyy myös BMW R80GS -moottoripyörä, joka oli ollut Kahundassa toisella lähetystyöntekijällä ja päätyi mutkan kautta minun haltuuni.
Potilas kuljetettiin Viktoriajärven rannalla olevasta Kahundan kylästä Cessna 206-koneella MAF-tukikohtaan Mwanzaan, mistä toinen samanlainen kone haki hänet illansuussa ja kuljetti yölennolla Nairobiin, missä oli saatavissa kehittyneet sairaalapalvelut. Kuvassa näkyy myös BMW R80GS -moottoripyörä, joka oli ollut Kahundassa toisella lähetystyöntekijällä ja päätyi mutkan kautta minun haltuuni.

Lentokoulutusprosessi etenee Ugandassa. Työlästä on mutta eteenpäin mennään. Tapasin yllättäen ihmisiä, joiden kanssa menimme ajassa taaksepäin 25 vuotta.

Olen ollut Ugandassa MAFin koulutuskeskuksessa nyt hieman yli kaksi viikkoa. Meillä on paljon tavoitteita listalla. Pitää saada lentolupakirjani käännettyå ugandalaiseksi. Tarvitsen sitä tulevassa työtehtävässäni Liberiassa, missä lentävä MAF-kone on ugandalaisessa rekisterissä. Sitten pitää tehdä MAFin oma mittarikoulutus ja puolivuotinen kertauskoulutus. Myös amerikkalainen lentolupakirjani täytyy pitää voimassa ja siihenkin vaaditaan kertauskoulutus.

Laitoimme kaiken energian ja ajan aluksi siihen, että pääsen Ugandan ilmailuviranomaisen liikennelentäjän kirjallisesta kokeesta läpi. Monivalintakoe oli minusta vaikea, sillä se sisälsi pikkutarkkoja kysymyksiä kaikesta mahdollisesta lentämiseen liittyvästä. Kokeen suorittamisen jälkeen piti odotella viikon ajan koulutuslupaa, että pääsisin lentokoneen ohjaimiin. Sitä odotellesssa lensimme viikon ajan lentosimulaattorlla mittarilentoa ja tein sen ohella koulutukseemme liittyviä kirjallisia tehtäviä. Sinnikäs MAF Ugandan päälentäjä istui koko perjantain ilmailuviranomaisen toimistossa ja päätti olla lähtemättä sieltä mihinkään, ennenkuin hänellä olisi tarvittava paperi kädessä. Iltapäivällä saimme tiedon, että koulutuslupani on myönnetty. Lensimme samantien ensimmäisen harjoituslennon samana iltana. Minulla on vielä viikko jäljellä Ugandassa ja se menee tiiviisti taivaalla. Lennän koulutuslentojen lisäksi MAFin sisäisen puolivuotisen tarkastuslennon ja Ugandan ilmailuviranomaisen mittaritarkastuslennon.

Sain yllättävän kyläkutsun Ugandassa toimivan kansainvälisen kirkollisen järjestön maajohtajalta. Olin lentänyt hänen moottoriveneonnettomuudessa loukkaantuneen tätinsä MAF-sairaslennolla Tansaniassa 25 vuotta sitten. Kuljetus oli kiireellinen ja koordinaatio haastavaa, koska kommunikaatiovälineet ja palvelut olivat alkeelliset ja lennolla Nairobiin käytettiin kahta lentokonetta. Palaset loksahtivat ihmeellisesti kohdalleen juuri oikein, niin että lento saatiin tehtyä ja potilas jäi henkiin. Kahundan lennon yksityiskohdista olemme kertoneet aikoinaan kirjassamme Peltilintu. Siellä on pitkä pätkä tästä. Sirpa oli juuri sulkemassa lentotoimistomme HF-radiota työpäivän päätteeksi kun radiokutsu tuli. Maajohtaja kertoi nyt tapaamisemme aikana silloisen onnettomuustilanteen tapahtumat tarkemmin. Yksityiskohdat olivat karmivaa kuultavaa. Paikalla oli toinenkin lähetystyöntekijä, myös itse lentäjä, joka itse asui Kahundan kylässä Viktoriajärven rannalla. Noin vuosi onnettomuuden jälkeen hän ajoi moottoripyörällä onnettomuuden, jossa runnoi oman jalkansa hyvin pahoin. Sairaskuljetuksessa toistettiin samaa kerran opittua ja hyväksi todettua järjestelyä; MAF-kone kävi hakemassa hänet Kahundasta ja toi Mwanzaan, mistä toinen, katolisen järjestön pikkukone vei hänet yölennolla Nairobiin. Suomalainen kollegani osti tältä lähetystyöntekijältä 800-kuutioisen BMW-enduromoottoripyörän, joka sitten lyhyen ajan jälkeen siirtyi minun haltuuni. Ajelin sillä monta vuotta, ensin Tansaniassa ja sitten Keniassa. Yhdellä pitkällä 750km päivämatkalla Nairobista Mwanzaan pyörä meni huonolla tiellä kunnolla ympäri. Tansanialaiset kyläläiset auttoivat ystävällisesti pakkaamaan ympäri lennelleet matkatavarani takaisin pyörän kyytiin ja nostamaan minut satulaan. Jatkoin matkaa Mwanzaan asti ja keskeytin suunnitellun kahden viikon moottoripyörämatkani. Pääsin seuraavana päivänä MAFin vuorokoneella istumapaikalla Nairobiin. Olimme kaikki kolme potilasta vuorollamme eri aikoina samassa Nairobi Hospitalissa hoitoa saamassa. Ensimmäisen potilaan jalka leikattiin poikki. Toisen potilaan jalka oli tarkoitus leikata poikki, mutta toimenpide peruttiin viime hetkellä ja jalka tervehtyi. Minulle ei ollut tarvetta leikata mitään poikki enkä jäänyt sairaalaan, mutta pidin kättä tukisiteessä ja kylki oli kivulias pitkään.

Tilaa Rissasten uutiskirje. Siinä on tarkemmin tietoa mielenkiintoisesta työstämme.